Europa kan jaloers naar Afrika kijken. Daar hebben ze geen enkele last van recessie en crisis, integendeel. In Afrika wordt de komende jaren een economische groei van 5 tot 6 procent voorspeld. Volgens sommige onderzoeken streeft Afrika zelfs China voorbij.
Er liggen dus grote kansen, ook voor Nederlandse ondernemers. “Afrikanen zijn net mensen. Soms worden ze gezien als stumperds, maar Afrikanen willen precies dezelfde dingen als wij”, zegt Bob van der Bijl, directeur van de Netherlands African Business Council. “Dus niet alleen het nieuwste mobieltje, maar ook Dove-shampoo en Heineken-bier”.
Grote Nederlandse bedrijven als Unilever, Philips en Heineken weten het allang. In Afrika valt geld te verdienen, nu Afrikanen steeds meer te besteden krijgen. Zo groeit de omzet van Unilever in Afrika meer dan twee keer zo hard als in de rest van de wereld.
Voor ondernemers is het wel nodig zich te verdiepen in Afrikaanse gewoonten en gebruiken omdat het ondernemingsklimaat verschilt van dat in de westerse wereld. Klanten en zakelijke partners hanteren soms andere uitgangspunten dan waar de zakenman aan gewend is.
Lees het complete artikel op NOS.nl
Laat wat van je horen